Jak zautomatyzować inbound marketing?

Istnieją dwie główne metody przyciągania klientów: aktywne dotarcie do nich (znane jako outbound marketing) oraz stworzenie sytuacji, w której to oni sami odnajdują Twoją firmę (tzw. inbound marketing). W niniejszym artykule przedstawimy, w jaki sposób możesz wprowadzić automatyzację do tej drugiej strategii marketingowej.

Inbound marketing stanowi skuteczne i wszechstronne narzędzie. Głównym celem tej strategii jest tworzenie atrakcyjnych treści skierowanych bezpośrednio do docelowych odbiorców. Inbound marketing, inaczej mówiąc – marketing przychodzący, to praktycznie to samo co content marketing, bowiem wszelkie działania podejmowane przez firmę w celu przyciągnięcia klientów, mieszczą się w szerokim spektrum określanym mianem contentu. W skład tego wchodzą:

  • posty na blogu,
  • filmy i animacje,
  • infografiki,
  • ebooki.

W rzeczywistości, nawet SEO jest doskonałym przykładem strategii inbound marketingu. W tej koncepcji to sam klient lub użytkownik odnajduje Twoją firmę i podejmuje decyzję o odwiedzeniu Twojej strony internetowej. To klient praktycznie samodzielnie dokonuje takiej wyboru, ponieważ wcześniej nie był narażony na żadne reklamy ani nie otrzymywał od Ciebie żadnych e-maili. To właśnie jest sedno inbound marketingu.

Inbound marketing stanowi efektywny sposób na generowanie wysokiej jakości ruchu na Twojej stronie internetowej. Jeśli treści, które prezentujesz, wzbudzają zainteresowanie wśród osób, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że zainteresują się także Twoimi usługami. Szczególnie jeśli dostarczasz praktyczne i wysokiej jakości treści – wtedy nie musisz sięgać po wykorzystanie sztucznej inteligencji do ich kreowania.

Ta strategia jest również niezwykle elastyczna. W istocie, praktycznie każda firma może wykorzystać przynajmniej jedną formę inbound marketingu. Dzięki tej strategii możesz:

  • zaprezentować wiedzę i doświadczenie potencjalnym klientom (case studies),
  • dostarczać wiedzę, jak klient może poradzić sobie sam (DIY),
  • edukować przyszłych klientów w zakresie tego, co oferujesz,
  • prezentować firmę w ciekawy i nienachalny sposób.

Na przykład, treściwie i kompleksowo napisany post na blogu ma potencjał przyciągnięcia licznych klientów (pod warunkiem, że osoby będą miały możliwość go odszukać). Dlatego też warto włączyć inbound marketing do swoich działań. A co więcej, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – większość działań związanych z inbound marketingiem można z powodzeniem zautomatyzować! W jaki sposób to osiągnąć?

Jak możesz zautomatyzować inbound marketing

Na wstępie należy wyjaśnić pewną kwestię – nie sugerujemy, że automatycznie napiszemy dla Ciebie posty na bloga czy też przygotujemy infografiki. To wciąż wymaga zaangażowania ze strony Twojej lub Twojego zespołu. Oczywiście istnieją narzędzia, które umożliwiają tworzenie zupełnie nowych wpisów blogowych w zaledwie minutę (dosłownie!), jednakże nie zalecamy korzystania z takich narzędzi.

Tego rodzaju blogowe wpisy są faktycznie tworzone poprzez generowanie treści na podstawie już istniejących materiałów dostępnych w Internecie. Innymi słowy, sprowadza się to do przeredagowania innych podobnych artykułów – to podejście niewnoszące niczego nowego. Jeśli chcesz się wyróżnić, konieczne jest tworzenie postów na blogu, które oddają Twoje własne doświadczenie i wiedzę, by rzeczywiście wyrazić oryginalność.

Jeśli więc nie możesz zautomatyzować samego pisania treści, to co możesz zautomatyzować?

Dane klientów

Dane dotyczące klientów stanowią podstawę każdej strategii inbound marketingowej. Dlaczego tak można stwierdzić? Jeśli dążysz do tworzenia angażujących treści, musisz POSIADAĆ WIEDZĘ o swoich klientach. Musisz zrozumieć, kim są, co ich interesuje oraz z jakimi problemami się borykają. To jedyny sposób na tworzenie treści, które będą rezonować z potencjalnymi klientami.

Aby wykonywać to zadanie efektywnie, wymagane jest narzędzie online, które pozwoli na zbieranie i analizowanie wszystkich dostępnych danych klientów. Na szczęście posiadamy takie narzędzie w naszym arsenale – jest to Customer Data Platform (CDP). CDP umożliwia centralizację wszystkich informacji o klientach w jednym miejscu, niezależnie od tego, czy są one pochodzenia wewnętrznego czy zewnętrznego. To znaczy, że jeśli posiadasz dowolne dane na temat swoich klientów, możesz je zgromadzić w naszym CDP i wykorzystać je do tworzenia skutecznych kampanii inbound marketingowych.

Reagowanie na porzucone procesy

Inbound marketing może odnieść skutek tylko wtedy, gdy klienci rzeczywiście nawiążą kontakt z Twoją firmą – dokonają zakupów w Twoim sklepie, wypełnią formularze kontaktowe lub nawiążą rozmowę telefoniczną. Jeśli Twoja firma umożliwia kontakt online, jest możliwe zautomatyzowanie procesu ich ponownego zaangażowania za pomocą platformy iPresso. Na przykład, jeśli masz potencjalnego klienta, który rozpoczyna wypełnianie formularza kontaktowego, ale nie kończy go, możesz ponownie nawiązać z nim kontakt i zachęcić do dokończenia formularza. Podobnie działa to w przypadku porzuconych koszyków w sklepach internetowych.

Zobacz, jak można zaprojektować taki proces reagowania na porzucone procesy na naszej platformie:

Personalizacja treści

Rozważmy kolejny scenariusz – prowadzisz sklep internetowy, który przyciąga setki klientów miesięcznie. Każdy z tych klientów jest indywidualnie witany (np. „Witaj, Monika! Życzymy udanych zakupów!”) i prezentuje różne warianty Twojej strony internetowej dostosowane do ich profilu i upodobań. Monika widzi nowe letnie sukienki, podczas gdy Marek zwrócony jest uwagą na modne sneakersy. Personalizacja stanowi skuteczną strategię podnoszenia poziomu sprzedaży, poprawy doświadczenia użytkownika oraz budowania lojalności wśród Twoich klientów.

Tutaj właśnie wkraczamy my. iPresso umożliwia Ci automatyzowanie oraz personalizowanie rodzaju treści prezentowanych na Twojej stronie. To dotyczy zarówno treści kampanii marketingowych, jak i samej zawartości witryny. W celu zobrazowania tego, posłużmy się kolejnym przykładem. Przyjmijmy, że zarządzasz platformą e-learningową. W takim przypadku możesz dostosowywać prezentowane kursy psychologiczne do osób, które wykazują zainteresowanie tą dziedziną. To właśnie o to chodzi w zakresie oferowanej przez nas automatyzacji treści.

Pop-upy

Choć być może nie cieszą się Państwo wyjątkową sympatią dla nich, to prawda jest taka, że pop-upy mogą być skuteczne, o ile są twórcze i nieprzytłaczające. Wyskakujące reklamy i komunikaty mogą okazać się trafnym pomysłem, gdy chcesz przekazać klientom istotne informacje zanim opuszczą Twoją stronę (nazywane także exit pop-upami). W takiej sytuacji mogłoby to wyglądać mniej więcej tak:

“Przykro nam, że już nas opuszczasz 🙁 Ale mamy dla Ciebie zniżkę 10% na kolejne zakupy – wstąp do nas ponownie!”

Zgadza się, rzeczywiście niewielu klientów poczułoby się zirytowanych taką formą komunikacji, o ile jest ona stosowana odpowiednio. Wszystko sprowadza się do właściwego podejścia do tematu. Co więcej, w tym obszarze również możemy Ci pomóc. Nasza platforma posiada funkcję do tworzenia pop-upów. Pozwala to na łatwe stworzenie atrakcyjnych komunikatów wyskakujących i dostosowanie ich wyświetlania w zależności od ustalonych warunków czy sytuacji.

Podsumowanie

Inbound marketing stanowi doskonałe uzupełnienie Twojej strategii marketingowej. Starannie opracowane treści i kreatywne komunikaty na Twojej stronie internetowej mogą znacząco przyczynić się do przyciągnięcia nowych klientów oraz wzmacniania zadowolenia i zaangażowania już istniejących. A najlepsze jest to, że zachowujesz pełną kontrolę nad tą formą marketingu. To Ty decydujesz, co, kiedy i komu ma być prezentowane, dzięki czemu utrzymujesz pełną inicjatywę nad procesem.

Oczywiście, inbound marketing to tylko część obszaru, w którym możemy Ci pomóc. Zachęcam do zapoznania się z listą dostępnych funkcji na naszej stronie internetowej, aby zobaczyć, jakie możliwości oferuje iPresso. Być może nawet wpadniesz na nowy pomysł, w jaki sposób wdrożyć strategię inbound marketingu w swojej firmie. Jeśli zdecydujesz się na tę drogę, możesz rozpocząć od bezpłatnego okresu próbnego, aby przekonać się, jakie korzyści przynosi nasza platforma.

Do zobaczenia wkrótce!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *