KPI, czyli Key Performance Indicator jest wartością, którą przyjmuje się do pomiaru efektywności prowadzonych promocji oraz innych działań marketingowych. Nie ma jednego KPI, z czego każdy marketer doskonale zdaje sobie sprawę. Wraz z celami zmieniają się również przyjmowane wskaźniki. Inne KPI będzie przyjęte podczas promocji produktu, inne w przypadku jego wytwarzania itp. KPI dopasowuje się do dużej ilości zmiennych, które musi brać pod uwagę marketer opracowując strategię oraz promocje.
Dla przykładu, gdy dokonuje się segmentacji bazy kontaktów, robi się to ze względu na jakieś wspólne cechy/atrybuty dla odbiorców, którzy się w niej znajdują. Wyselekcjonowani członkowie takiej grupy w swojej charakterystyce będą się różnić od reszty — będą się oni skupiali na innych aspektach, które uznają za priorytetowe i nadrzędne podczas wybierania produktów lub usług. Kierując kampanię do tej konkretnej grupy, marketer może przyjąć zupełnie inny zestaw celów i KPI-ów. KPI wybierane jest bardziej dla celów krótkoterminowych.
Dlaczego KPI się zmienia?
Powód jest prosty, w miarę interakcji z odbiorcami ich reakcje na prowadzone działania (w tym kampanie i promocje) mogą się zmieniać. Nawyki zakupowe ewoluują cały czas. Ponadto dzięki trafionej promocji istnieje szansa na przekształcenie odbiorcy okazjonalnego, doskokowego w klienta powracającego, którego relacja z firmą lub marką będzie bardzo silna. Taki klient będzie lojalny i przejdzie do innej grupy, z którą komunikacja będzie prowadzona na innym poziomie. W rezultacie KPI też się zmienią.
KPI jest ważne, istotne, ponieważ jest w stanie dopasować się do aktualnej sytuacji. Jako wskaźnik zakłada pewien stan idealny, pokazując wyraźnie, w jakiej odległości lub na jakim poziomie znajduje się firma w procesie jego realizacji. Działania lub też procesy w firmie nie muszą wcale opierać się na jednym KPI. Wskaźników można przyjąć kilka i z powodzeniem śledzić rozwój i efektywność działań z kilku perspektyw, zyskując tym samym szerszy obraz oraz wgląd we wdrożone strategie.
Śledzenie KPI i optymalizacji działań
KPI oraz inne wskaźniki mogą być znacznie łatwiej śledzone i wprowadzane do procesów marketingowych dzięki dopasowanych narzędziom MarTech. Marketing Automation pozwala na odejście od żmudnego śledzenia efektów, posługując się danym z wielu źródeł. Dzięki automatyzacji wszystko jest w jednym miejscu mając charakter holistyczny, co oszczędza czas, pieniądze i niepotrzebne nerwy. Marketing Automation od iPresso do szeroki zakres narzędzi i możliwości, które pomogą nie tylko dobrać oraz przeanalizować KPI, ale również zoptymalizować działania, które pozwolą lepiej zbliżyć się do wartości idealnych.
Sprawdźcie co iPresso Marketing Automation ma do zaoferowania.