Aktualizacja person, dlaczego jest istotna?

Żeby pozyskać nowych odbiorców, trzeba przede wszystkim wiedzieć do kogo kierować przekaz i co różni tych nowych od tych, którzy już zaufali firmie/marce i korzystają już z jej produktów i usług. Nie ma tutaj nic odkrywczego. Przed tworzeniem kampanii promocyjnych, marketingowych i opracowywaniu całych strategii marketingowcy wiedzą, że potrzebne jest wypośrodkowanie potrzeb, preferencji oraz unikalnych cech nowych potencjalnych odbiorców. 

By móc to zrobić, a przynajmniej zrobić to łatwiej, bez potrzeby długotrwałych testów metodą prób i błędów konieczne jest stworzenie persony klienta – czyli opracowanie opisu osoby, charakteru i psychiki idealnego odbiorcy. Brak takiego rozeznania, czyli stworzenia „osoby” jako punktu wyjścia dla prowadzonych działań, skutkuje możliwością (i to dużą) przestrzelenia z ofertą względem potrzeb. Mówiąc krótko, co z tego, że produkt lub usługa są najwyższej jakości, jeśli nie spełniają one potrzeb nowej grupy rynkowej, do której firma/marka zamierza dotrzeć.

Persona się zmienia

O tym wielu marketerów zapomina. Persona idealnego klienta będzie ewoluować w miarę prowadzonych działań promocyjnych, testów, kampanii oraz komunikacji. W momencie, jeśli działania chwycą i nastąpi znaczny skok w liczbie odbiorców, a lista zacznie się powiększać, nie można stracić głowy. Mówiąc krótko, należy patrzeć nie tylko na ilość nowych odbiorców.

Każdy nowy odbiorca będzie niósł ze sobą nowe dane. Narzędzia do automatyzacji marketingu jak np. system iPresso jest w stanie na bieżąco zbierać dane bazujące na akcjach na stronie, behawioralne i inne, przypisując je od razu do indywidualnego profilu odbiorcy. Dzięki temu można szybko dokonać segmentacji listy kontaktów, selekcjonując ją na grupy odbiorców, których preferencje w znaczny lub nieznaczny sposób odbiegają od siebie. Do tych grup będzie kierowało się inne produkty, usługi, prowadziło inne działania marketingowe i promocyjne. Co za tym idzie, idealne persony stworzone wcześniej dla tych dwóch grup będą się od siebie różniły – i ciągle z biegiem czasu będą się zmieniały.

Może zdarzyć się, że wskutek zaniedbania lub przypadkowego pominięcia, persony nie będą zaktualizowane. Wtedy zespoły firmowe nie będą miały nowego fundamentu w tworzeniu strategii, w rezultacie strategie, komunikaty itd. będą wychodziły w niezmienionej formie, co może się negatywnie odbić na wizerunku i ilości odbiorców. Oczywiście ilość odbiorców może wzrosnąć, ale nie będzie to pełne wykorzystanie potencjału grup. Kreowanie person nie musi być kłopotliwe.

Używając systemów do Marketing Automation czas reakcji można nie tylko skrócić, ale również wyeliminować możliwość, że o aktualizacji danej persony zwyczajnie się zapomni z powodu nawarstwienia się pobocznych spraw. Jedna z funkcji iPresso, czyli Persona Creator jest narzędziem, które mówiąc krótko, robi swoją robotę i pozwala użytkownikom systemu wydajniej robić swoją. 

Czy Twoje persony klientów zostały zaktualizowane? Nie wiesz? Sprawdź! Wiesz, ale tego nie robisz? Działaj!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *