W naszych wpisach na blogu często podkreślamy znaczenie personalizacji, która polega na dotarciu do odpowiedniego klienta w odpowiednim czasie z właściwym przekazem. Marketing kontekstowy, znany również jako context-based marketing (CBM), ma ten sam cel. Przyjrzyjmy się, co ta strategia marketingowa ma do zaoferowania.
Marketing kontekstowy opiera się na wykorzystaniu informacji kontekstowych w celu skutecznego dotarcia do potencjalnych klientów na różnych etapach ich ścieżki zakupowej. Możemy to najlepiej zobrazować na przykładzie.
Wyobraźmy sobie klienta o imieniu Marek, który poszukuje nowych nart. Na początku chce zapoznać się z różnymi rodzajami nart i zrozumieć różnice między nimi. Zaczyna od wyszukiwarki Google i szybko znajduje przewodnik na stronie sklepu narciarskiego, który prezentuje różne rodzaje nart. Marek wybiera narty zjazdowe i natrafia na link do kolejnego porównania różnych typów nart zjazdowych. Następnie decyduje się na konkretny rodzaj nart i chce poznać różne modele. Czytając porównanie, widzi link do zestawienia TOP10 nart tego samego typu, który wybrał. Zestawienie zawiera nie tylko suche informacje o każdym modelu, ale także zdjęcia i recenzje klientów. Marek decyduje się na zakup modelu, który cieszy się pozytywnymi recenzjami i ma przystępną cenę.
W tym przykładzie Marek przegląda trzy różne wpisy na blogu i kartę produktową przed złożeniem zamówienia. Jednak żadna z tych treści nie pojawia się przypadkowo na ścieżce zakupowej Marka. Wszystkie linki są wynikiem zastosowania marketingu kontekstowego!
A zatem, czym dokładnie jest marketing kontekstowy?
Jeśli mielibyśmy stworzyć uniwersalną definicję marketingu kontekstowego, można by powiedzieć, że jest to strategia marketingowa polegająca na strategicznym dostarczaniu treści marketingowych i sprzedażowych (np. wpisów na blogu, newsletterów i reklam) dostosowanych do konkretnego etapu ścieżki zakupowej, na którym znajduje się dany klient. Kluczowym czynnikiem jest tu odpowiedni czas. Marek chce przeczytać o różnych rodzajach nart TERAZ, a nie za dwa tygodnie, prawda?
Jak widać, marketing kontekstowy w dużej mierze opiera się na content marketingu. Rzeczywiście, obie te techniki mają wiele wspólnego i wzajemnie się uzupełniają, co pozwala dostarczać skuteczne i spersonalizowane informacje oraz oferty dla potencjalnych klientów.
Kolejną istotną kwestią jest wykorzystanie targetowania behawioralnego w marketingu kontekstowym, co pozwala dostarczać odpowiednie (dopasowane do kontekstu) informacje i reklamy docelowym odbiorcom na podstawie ich zainteresowań i zachowań. Targetowanie behawioralne polega na analizie zachowań klientów i dostosowywaniu do nich działań. W naszym przykładzie algorytmy targetowania behawioralnego rozpoznały, że Marek prawdopodobnie chce dowiedzieć się więcej o różnych rodzajach nart. Im więcej czytał na ten temat, tym bardziej był zainteresowany dokonaniem zakupu. Pod koniec tego procesu był już gotowy do złożenia zamówienia, więc dokładnie taką ofertę zobaczył – link do wybranego produktu.
Marketing kontekstowy może również korzystać z innych form, takich jak dostosowywanie treści do warunków zewnętrznych (np. nadchodzące zmiany pogodowe), lokalizacji klienta (np. odległość od sklepu) lub wykorzystywanych kanałów marketingowych (np. oferta dla osób, które właśnie pobrały określoną aplikację mobilną).
To znaczy, jeśli sklep wysyła wiadomość do wszystkich klientów mieszczących się w pięciokilometrowym promieniu od sklepu, można to uznać za marketing kontekstowy. Również, gdy firma chce zwiększyć liczbę pobrań swojej aplikacji mobilnej i oferuje zniżkę na start, aby zachęcić ludzi do pobierania, to jest kolejny przykład marketingu kontekstowego. Istnieje wiele różnych interpretacji marketingu kontekstowego, ponieważ ta technika koncentruje się na kontekście komunikacji. Dlatego marketing kontekstowy jest bardzo elastyczny, niezależnie od kanału komunikacji czy formy.
Aby skorzystać z marketingu kontekstowego, potrzebujesz kilku elementów. Pierwszym z nich jest treść. Marketing kontekstowy nie może funkcjonować bez odpowiednich treści. Najlepszym sposobem na skuteczne wykorzystanie tej strategii jest tworzenie zestawów postów na blogu, e-maili, powiadomień push i ofert, które są dostosowane do kontekstu. Na przykład, post na blogu dotyczący wyboru bagażnika rowerowego do SUV-a powinien zawierać oferty bagażników pasujących do takich samochodów. Newsletter informujący o nowościach w sklepie powinien zawierać odnośniki do tych produktów, aby klienci mogli je szybko obejrzeć i kupić. Powiadomienie push o zbliżającym się ochłodzeniu powinno zawierać linki do ofert kurtek zimowych.
Kolejnym niezbędnym elementem jest system targetowania behawioralnego, który analizuje zachowania i zainteresowania klientów, aby dostosować do nich przekaz i oferty. To jest miejsce, gdzie automatyzacja marketingu, analiza danych klientów i personalizacja się łączą. Dzięki temu systemowi, marketing kontekstowy staje się możliwy.
Marketing kontekstowy przynosi wiele korzyści. Pomaga w maksymalizacji skuteczności treści, co przekłada się na przyciąganie potencjalnych klientów i zwiększenie sprzedaży. Ponadto, pomaga sprzedawać więcej, docierając do osób, które są gotowe do zakupu. Marketing kontekstowy umożliwia także efektywne wykorzystanie różnych kanałów marketingowych, co zwiększa widoczność treści i angażuje docelowych odbiorców. Ponadto, przyczynia się do zapewnienia lepszych doświadczeń klientom, oszczędzając im czas i oferując spersonalizowane informacje.
Platforma iPresso oferuje funkcje, które można wykorzystać do marketingu kontekstowego, takie jak automatyzacja treści. Dzięki automatyzacji treści, reklamy na stronie internetowej są automatycznie dostosowywane, aby dostarczyć klientom spersonalizowane treści i sugestie. Na przykład, uczelnia może wykorzystać automatyzację treści, aby zapewnić zainteresowanym studiami psychologicznymi więcej informacji o ofercie tego kierunku i warunkach studiowania.
Jeśli chcesz zobaczyć, jak automatyzacja treści może działać w Twojej firmie, możesz rozpocząć bezpłatny okres próbny już dzisiaj!