Jeżeli jesteś osobą zarządzającą firmą FMCG lub odpowiedzialną za jej dział marketingu, z pewnością zależy Ci na skutecznym dotarciu do klientów zarówno w kanałach offline, jak i online. Marketing automation może znacząco zwiększyć skuteczność Twoich działań! W tym artykule chcielibyśmy pokazać, jak wykorzystać automatyzację marketingu w branży FMCG.
FMCG jest jednym z najbardziej wymagających sektorów na rynku. Aby odnieść sukces, konieczne jest prowadzenie biznesu na dużą skalę, ponieważ oferowane produkty zazwyczaj mają niską cenę. Sam pojedynczy batonik nie wpływa znacząco na wyniki finansowe firmy, ale już 10 tysięcy takich batoników może to zrobić.
W rezultacie firmy FMCG korzystają z różnych kanałów sprzedaży i dystrybucji, takich jak:
– Sklepy stacjonarne
– Hurtownie i dystrybutorzy
– Sklepy internetowe (szczególnie dla sprzedaży hurtowej)
– Firmy vendingowe
– Specjalne wydarzenia marketingowe i inne
Celem jest maksymalne dotarcie do różnych grup klientów. Tutaj wkracza w grę automatyzacja marketingu. Dzięki tej technologii można dotrzeć do klientów za pośrednictwem różnych kanałów i zintegrować doświadczenia online i offline (co stanowi kluczowy element modelu omnichannel). Automatyzacja marketingu pomaga również w realizacji wielu innych zadań związanych z marketingiem i sprzedażą w Twojej firmie.
Przejdźmy teraz do szczegółów.
Utrzymuj kontakt z klientami za pomocą różnych kanałów komunikacji
Zacznijmy od kanałów cyfrowych. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy. Z pewnością chciałbyś mieć możliwość łatwego zarządzania całym zbiorem klientów. W takim przypadku narzędzie CDP (customer data platform), czyli platforma do zarządzania danymi klientów, może okazać się niezwykle pomocne. Dzięki tej platformie możesz gromadzić, przechowywać, zarządzać i udostępniać wszystkie informacje o klientach, które przechodzą przez Twoją firmę.
Dzięki CDP nie musisz polegać na plikach cookie – wszystkie informacje o klientach są dostępne w jednym miejscu. CDP stanowi również doskonałą bazę do personalizacji i segmentacji – dwóch kluczowych technik skutecznego marketingu online.
Gdy już masz pełną kontrolę nad danymi klientów, możesz wykorzystać je do budowania długoterminowych relacji z nimi. iPresso umożliwia korzystanie z różnych kanałów komunikacji, takich jak:
– E-maile i newslettery
– Powiadomienia push
Możesz również stosować scenariusze komunikacji – Twoja firma może wysyłać zautomatyzowane wiadomości w odpowiedzi na pytania i działania podejmowane przez klientów.
Takie zautomatyzowane komunikowanie się, szczególnie w połączeniu z personalizacją i segmentacją klientów, może być o wiele bardziej skuteczne niż większość masowych form komunikacji, takich jak reklama telewizyjna (ATL) czy działania promocyjne (BTL).
Zapewnij najlepsze doświadczenia
Model omnichannel w handlu stanowi podstawę udanej kampanii marketingowej i całego procesu sprzedaży. Automatyzacja marketingu może pomóc w integracji doświadczeń klientów zarówno online, jak i offline, dostosowując się do tego, który kanał będzie najskuteczniejszy w danej sytuacji.
Na przykład, firmy FMCG mogą wykorzystać automatyzację marketingu, aby dotrzeć do klientów znajdujących się w pobliżu ich sklepów i zachęcić ich do odwiedzenia oraz wypróbowania nowego produktu. Ale to jeszcze nie wszystko! Dzięki iPresso możesz nawet dostosować swoje przekazy marketingowe do lokalizacji klienta oraz aktualnych warunków atmosferycznych!
W zależności od rodzaju danych, które posiadasz w swojej firmie, istnieje jeszcze więcej możliwości integracji doświadczeń offline i online, aby zapewnić spójne doświadczenia zakupowe dla wszystkich klientów. iPresso może faktycznie pomóc Ci wykorzystać dane z praktycznie każdego publicznie dostępnego źródła. Jeśli na przykład chcesz dostosować swoją komunikację do aktualnego wskaźnika inflacji, możesz to zrobić bez żadnego problemu.
Oczywiście masz możliwość korzystania z wielu narzędzi dostępnych na naszej platformie i łączenia ich razem. Na przykład, funkcję iPresso Satellite można połączyć z automatyzacją marketingu, co pozwala nie tylko dotrzeć do klientów na podstawie określonych parametrów, ale także nawiązać z nimi interakcję i zachęcić do:
– Wypróbowania nowego produktu
– Złożenia zamówienia online
– Wypróbowania nowego przepisu na Twojej stronie internetowej
– Odwiedzenia profilu na mediach społecznościowych
– Wykonania wielu innych działań.
Inne działania marketingowe
Oczywiście, gdy chodzi o automatyzację marketingu w branży FMCG, iPresso oferuje wiele więcej możliwości. Pomyśl o typowych działaniach marketingowych, które Twoja firma podejmuje, takich jak dystrybucja kuponów i próbek produktów, kierowanie klientów do sklepów stacjonarnych, organizowanie specjalnych wydarzeń (np. w galeriach handlowych), prowadzenie programów lojalnościowych dla klientów, a nawet integracja kampanii marketingowych z linią produkcyjną (np. tworzenie limitowanych linii produktów lub drukowanie unikalnych kodów promocyjnych na każdym produkcie). Wszystkie te działania można częściowo zautomatyzować za pomocą iPresso!
Nasza platforma jest niezwykle wszechstronna i może pomóc Ci w automatyzacji wielu różnych działań marketingowych i sprzedażowych. Zapoznaj się z pełną listą funkcji dostępnych w ramach naszej platformy – być może wpadniesz na zupełnie nowe pomysły na marketing w swojej firmie!
Warto również wspomnieć o analityce. Automatyzacja marketingu jest również przydatna w tym obszarze. Dzięki naszej platformie możesz śledzić skuteczność każdej kampanii i przechowywać wszystkie istotne dane marketingowe w jednym miejscu. Dzięki temu będziesz wiedzieć, na jakich działaniach należy się skupić, aby zwiększyć sprzedaż i zaangażowanie klientów.
Podsumowanie: wykorzystaj automatyzację marketingu w branży FMCG
Choć automatyzacja marketingu może nie być pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl w kontekście branży FMCG, to jest to naprawdę Twoja tajna broń, która pomoże Ci:
– Zwiększyć sprzedaż produktów
– Personalizować komunikację z klientami
– Automatyzować codzienne działania
– Śledzić i analizować wyniki marketingowe.
Brzmi interesująco, prawda? Jeśli tak uważasz, zapraszamy Cię do odwiedzenia naszej podstrony dedykowanej firmom FMCG. Jest to dla nas szczególnie ważny sektor rynku, dla którego oferujemy wersję Enterprise naszej platformy. Oznacza to również, że będziesz mógł dostosować naszą platformę do swoich potrzeb, aby wszystko działało dokładnie tak, jak oczekujesz. Oczywiście, chętnie Ci w tym pomożemy, szczególnie na początku naszej współpracy.
Jaki powinien być Twój następny krok? Odwiedź naszą podstronę, której link znajdziesz poniżej, i wypełnij krótki formularz kontaktowy. My zajmiemy się resztą!