Personalizacja komunikacji z odbiorcą

Działania marketingowe to znacznie więcej niż wysłanie maila. To duże ilości procesów, których umiejętne zgranie wpływa bezpośrednio na sukces prowadzonych kampanii oraz ogólne działanie firmy. Pośród tych procesów występuje komunikacja z odbiorcami, która jest punktem wyjścia dla zachodzenia wielu oddzielnych procesów marketingowych i podejmowania różnych działań. 

Komunikacja często cierpi najbardziej, gdy pozostałe procesy nie są w pełni dograne lub ogarnięte. Jeśli cierpi ona, to szybko można zauważyć spadki w sprzedaży, odpływ odbiorców z bazy kontaktów oraz znaczną utratę lojalności. Mówiąc krótko komunikacja to fundament, jeśli on się sypie, to sypie się wszystko.

Samemu i w grupie

Obojętnie czy marketer większość procesów wykonuje samodzielnie, czy posiada cały zespół, który dzieli się pracą, zawsze zdarzy się sytuacja lub nastanie okres, gdy obowiązków będzie zwyczajnie zbyt dużo be je ogarnąć manualnie.

Dobrym tego przykładem są zwykłe maile. Przy założeniu, że jest się np. małej wielkości sklepem internetowym z niewielką bazą, jest się w stanie ogarnąć komunikację z odbiorcami z tzw. ręki. Chodzi tutaj o pisanie każdej wiadomości samodzielnie od nowa, dobierając ton i samemu ją personalizując. Sytuacja zaczyna komplikować się, gdy liczba odbiorców wzrasta. Nawet mając wsparcie całego teamu, nie da się (przynajmniej na długo) utrzymać tempa w komunikacji, gdy lista odbiorców zaczyna wzrastać, a każda wiadomość musi być w jakiś sposób spersonalizowana.

Personalizacja

To element, którego odbiorcy oczekują. Każdy kupujący u danej firmy/marki chce mieć świadomość, że swoimi wyborami nadaje, chociaż w drobnym stopniu kierunek dla jej rozwoju. Personalizacja daje uczucie, że jest się częścią grupy, kimś znanym, kimś z „klubu”. Nie ma tutaj wrażenia, że piszą do nas obcy z zewnątrz, tylko osoby o rzeczach, które są potrzebne i odbijają się na naszym życiu. Brak personalizacji zwraca uwagę, a tego rodzaju wiadomości mają marną siłę przebicia, ponieważ w większości przypadków odbiorca ich nie przeczyta. 

Marketing Automation

W lepszej personalizacji, ogarnięciu wielu procesów marketingowych równolegle oraz usprawnieniu ogólnej komunikacji na każdym poziomie jest w stanie pomóc system do Marketing Automation, czyli automatyzacja marketingu.  Systemu tego typu pozwalają na tworzenie wiadomości przy pomocy wygodnych edytorów, personalizowanie różnych elementów wiadomości, śledzenie wysyłek, otwarć itp. a mówimy tutaj zaledwie o jednym kanale komunikacji.

Chcąc budować lepsze relacje z odbiorcami nie można odchodzić od personalizacji przekazu. By zrobić to lepiej warto zorientować się, które systemy do automatyzacji marketingu będą najkorzystniejsze.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *